Marketing en de strijd tegen hebzucht


Marketeers der Lage Landen!

Wat vinden wij hier nou van? Inmiddels is het vijfde deel verschenen van Jan Bunt’s schotschrift “Welzijnsmarketing en de strijd tegen hebzucht” en het blijft oorverdovend stil. Ver van mijn bed show? Gaat het allemaal zo lekker in onze dagelijkse marketingpraktijk? Vinden wij Bunt’s aanklacht onzin? Academisch geneuzel? Teveel tekst en te weinig plaatjes?

Is het niet zo dat verreweg de meerderheid van ons marketeers dagelijks te maken hebben met een schizofrene werkdag? Irreële budgetten met onhaalbare targets in vage markten. Afschuiven van de schuld naar anderen binnen de eigen organisatie en/of keihard werkende externe leveranciers. Geloof je nog in je eigen werk? Heb je er nog plezier in? Ben je trots op wat je presteert? Of gaat het alleen nog om lijfsbehoud?

Wat doe jij eraan om ‘the real marketing’ weer op de agenda te krijgen? Welke problemen ondervind je daarbij? Hoe goed lukt het om intern duidelijk te maken dat de keizer geen kleren aan heeft? Wat zijn de belemmeringen?

Uit het bovenstaande mag blijken dat ik het volledig eens ben met Bunt. Wat mij betreft maakt het Europese of Amerikaanse besturingsmodel niks uit. We zijn als marketing het spoor bijster. Er bestaat geen relatie meer tussen opgelegde doelstellingen (de ‘heilige’ spreadsheets van Finance gezeten in de kamer naast de directie / RvB) en de werkelijkheid van de organisatie (onvoldoende kwalitatieve / kwantitatieve middelen), de te bedienen markt (is er überhaupt wel voldoende vraag naar product / dienst om target te kunnen halen) en de noodzakelijke tijd om beoogde doelen effectief / efficiënt te behalen.

We hebben onszelf als marketeers ook veel te verwijten. Zo niet alles. We hebben ons het kaas van het brood laten eten. Allerlei oorspronkelijke functies binnen marketing zijn verzelfstandigd met eigen doelen en en eigen budgetten. (Maak maar eens een turflijstje binnen je eigen organisatie. Hoe zit het met sales (binnen- buitendienst), klantenservice, website, social media, DM, telemarketing, email, enz. Waar zit de integratie en samenhang? Wie is er nog verantwoordelijk voor de klant?)

Ik ben erg benieuwd of jullie ook vinden dat marketing ‘fucked up’ is. En nog belangrijker; hoe kunnen we het tij keren? Trots werkend binnen gezonde, solide bedrijven met tevreden afnemers en onderaan de streep gezond geld verdienend welke de continuïteit waarborgt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: